Un nuevo libro a añadir a la que ya empieza a ser una nutrida biblioteca dedicada a la obra del genio Joss Whedon. En este caso, se trata de una exploración más filosófica: The Existential Joss Whedon. Evil and Human Freedom in Buffy the Vampire Slayer, Angel, Firefly and Serenity de J. Michael Richardson y J. Douglas Rabb:
This study examines the major works of contemporary American television and film screenwriter Joss Whedon. The authors argue that these works are part of an existentialist tradition that stretches back from the French atheistic existentialist Jean-Paul Sartre, through the Danish Christian existentialist Søren Kierkegaard, to the Russian novelist and existentialist Fyodor Dostoevsky. Whedon and Dostoevsky, for example, seem preoccupied with the problem of evil and human freedom. Both argue that in each and every one of us «a demon lies hidden.» Whedon personifies these demons and has them wandering about and causing havoc. Dostoevsky treats the subject only slightly more seriously.
Chapters cover such topics as Russian existentialism and vampire slayage; moral choices; ethics; faith and bad faith; constructing reality through existential choice; some limitations of science and technology; love and self-sacrifice; love, witchcraft, and vengeance; soul mates and moral responsibility; love and moral choice; forms of freedom; and Whedon as moral philosopher.
En el libro Finding Serenity ya había un artículo sobre el existencialismo y el último episodio de esa serie.
(vía WHEDONesque)
Aunque este comentario se refiere a otro post, al de la pelicula de Superman, lo pondre aqui que al menos algo tiene que ver con Joss Whedon, a fin de cuentas Buffy y Smallville son series de televisión, aunque muy diferentes…
Eduo, me pides que me extienda mas en mi comentario, francamente corto «Smallville es basura», pues bien, te doy una razón del por qué Smallville me parece una basura:
«Aun asi, supongo que todo esta en como se maneja porque, si mal no recuerdo, el 80% de los episodios de Smallville tienen a la kriptonita como elemento central, Clark (Superman) sabe que es vulnerable a ella y esto no ha evitado que sigan emitiendo historias nuevas al respecto. »
Por cierto, son tus palabras.
Joer, qué cachondos. Comparar a Whedon, ingenioso artesano, con Dostoievski, el mejor retratista del alma eslava. El posmodernismo se atreve con todo.
Pero si es justo al revés, el artesano era el ruso 🙂